leifsjoqvist

2009-01-10
15:26:24

Det personliga och språket
Igår morse skulle jag sträcka mig över bordet
för att nå en CD-skiva. Det knäckte till i ryggen
och vips blev jag till en krympling. En tiondels
sekund och mitt vanliga starka och fysiska jag
blir till motsatsen. Så fort det kan gå.

Med ryggskott försvinner alla tankar om sex eller
andra existentiella frågeställningar, allt fokuseras
kringryggen och hur jag skall få den att sluta att
värka och förlama mitt jag.

I vilket fall orkade jag att ligga på golvet och träna
magen och titta på Dr Phil. Dagens tema var the
N-word. Kan man säga nigger?

I Sverge har vi haft en liknande diskussion om fitta.
Jag anser att man skall återerövra ordet. Dess ur-
sprungliga betydelse "våt ängsmark" är väl den mest
underbara definition av det kvinnliga könsorganet.


"Nigger" var svårare dock. De som ville hävda att man
skulle neutalisera eller erövra det hamnade i blåsväder.
I USA är det alltså så laddat att man inte säger "Nigger"
utan "the n-word".
Det blev en hätsk diskussion mellan en svart komediant
och en mexikansk kvinna, där kvinnan tyckte att komedianten
var rasisten.

Intressant program dock.
Min rygg krävde dock uppmärksamhet och programmet
fick lagras i det bakre rummet av minnet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: