leifsjoqvist

2009-07-02
02:32:37

Inte så vanligt
Jag  cyklade  upp  till   Delsjön   och   lyssnade
på två av de skivor som kom i  Mott the Hoople
boxen.   Fem skivor.    De fem första.     Allt  det
goda fanns med. Några lysande  liveversioner
av Sweet Jane,   All the young dudes,    Golden
age of rockn roll ,   Roll away the stone,   All the
ways from Memphis
och   några till.    Alla spår
klart njutbara. En pärla.


Jag simmade min tour och la mig sedan med
Lehanes   tegelsten  som jag glömt av att läsa
slutet på. Lysande socialrealism.

Medans jag låg där knorrade magen och jag för-
sökte att lugna den med aprikoser och Loka. Det
gick ingenet vidare. Då hör jag en röst:
-Förlåt mig men jag har grillat och tjejerna orkade
 inte så mycket och jag vill inte bara slänga mat så
 jag undrar om du vill ha några korv med bröd?

Där stod en iransk grabb i 20-årsåldern med två styck-
en korvbröd med två korvar i varje.
Allah akhbar, tänkte jag, men sa inget han kunde ju
gudbevare vara sekulariserad.

Jag tackade och åt mig glad.
Roligt att stöta på vänliga och generösa människor. Det
gör jag annars nästan bara vid badrumsspegeln.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: