leifsjoqvist

2009-06-27
02:03:03

En sjuk man
Jag har varit med mitt fotbollslag i Lomma
och spelat ett inoffciellt  SM för   13-åringar.
Det gick jättebra  förutom att jag   hade  en
förälder som  lyckades att   förstöra   både
stämning och rykte för laget.

Mannen i fråga är en legend i Göteborg och
aldrig har jag träffat en människa som inget
förstår om det som händer runt om honom.

Många historier om detta spektakel    finns i vår
stad men till denna cup hade    han fått   förhåll-
ningsorder som jag trodde skulle fungera. Det
höll i fyra timmar.

Jag hade sagt till alla  föräldrar att  spelarna   skulle
klara sig själva och alla lyssnade till detta och hade
hyrt hotell eller vandrarhem. Alla utan spektaklet.
Han skulle sova i bilen och detta till  trots att han  äger
mångmiljonvilla och är en stor affärsman (enligt egen
utsaga)

Jag tyckte det var synd om  honom och   ordnade så  att
han kunde sova i ett eget rum där laget  var    inkvarterat.
Så spelade vi vår första match och hans son fick   spela
back. Han har en skada som gör att han haltar och detta
ser alla utan fadern. Jag bytte därför i halvlek och då  bör-
jade spektaklet att gapa och skrika och han  skulle   åka
därifrån och han skulle byta klubb.

Jag lät det bero men jag visade med mitt kroppsspråk vad
jag tyckte om fjanten. Sedan snodde han åt   sig  mat   och
kaffe och snurrade runt laget  som en svans    vilket var irri-
terande då vi sagt att föräldrarna skulle hålla sig borta.

När vi var klara för   slutspel sa  jag til l honom att   lämna   vår
förläggning och   jag  talade om för honom att  han aldrig  mer
fick visa sig i  sammanhang som   hade  med klubben att   gö-
ra. Han vägrade. Han   skulle stämma mig. Jag var en lögnare
för jag hade sagt att alla skulle spela lika mycket. Han gapade
så att hela skolan hörde. Distanslöst.

Hans son har spelat mer än han borde med  tanke på   skadan men
då spektaklet ser sonen som en   ekonomisk investering så ser han  
mer än vad som finns. Pojken har ingen haft problem med.

Så idag spelade vi match om tredje pris. Sonen var  tagen av
smärta och rörde sig knappt. Jag bytte ut honom. Då fick han
byta om direkt och lämna. Så försvann de ut för sista gången.
Synd om pojken.

Det finns den här typen av föräldrar lite varstans. De som ser
sitt barn som en investering. Ett ting som skall producera. Ett
ting att berätta om. Ett ting som läser tidigare än    andra eller
som är en större talang än alla andra.

Det finns i de finaste familjer och i de sämsta.
Det finns i alla klasser och bland alla  etniska
grupper.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: