leifsjoqvist

2009-03-16
01:38:29

Den detroniserade föräldern
Varje människas uppgift är ju att detronisera
sina föräldrar. Man passerar dem och ser dem
som smått patetiska men lär sig att leva med det.

Möter man en människa som vill bli såsom sina
föräldrar vet man att man står inför en oförlöst in-
divid som inte kommer att kunna leva ett fullgott
liv.


Mina barn arbetar hårt på att detronisera sin far
just nu. Ett exempel:
Min dotter bjuder in till middag på söndagen och
ber mig kontakta bröderna. Då hon skulle jobba
söndag erbjöd jag mig att istället göra mat.

Så jag inhandlade mat och gjorde inbakad köttgrotta
med baconöverdrag och till det råris och en gräddig
svampstuvning. Jag gjorde en variant av grekisk sallad
med ruccola och jag gjorde en fruktsallad.

Så satte jag mig för att vänta in sällskap. De kom inte.
De hade annat att göra. Dottern skulle köra upp på tis-
dag( hur det omöjliggjorde att äta middag begrep jag
inte riktigt), en av sönerna hörde överhuvudtaget inte av
sig och den tredje slevade i sig allt på nolltid då han
skulle träffa sina vänner. Så jag fick sleva i mig ett berg
av mat och trösta mig med att äta en stor frukstsallad.
Icke.

Min dotter dök upp hyperstressad och slet upp några
plastbehållare. Hon hade kommit på att hon kunde
äta maten på jobbet dagen därpå. Så hon tog det hon
skulle och stack. Så där stod jag nu med ganska lite
fruktsallad.

Detroniserad var ordet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: