leifsjoqvist

2009-05-01
17:37:55

...och jag tittade.
1maj.

Enligt Annicka som var kom-fram-och-säg för
syndikalisterna skulle de ha varit mellan 3- och
4000. Fan tro´t.

Denna Annicka..var det blues-Annicka?
Är inte hon död?

Jag fascineras av alla dessa rebeller.
"SOLIDARITET, SOLIDARITETET ARBETARKLASSENES KAMPENHET".
Vet alla dessa unga vad det betyder?
Vad det står för?
I vilken historisk kontext parollen ingår?

Jag fascineras av språket.
Dessa unga pratar som vore de 80 år.
Språket måste förnyas.
Vem är idag proletär?
Vem svälter?
Vem plågas och mördas?

Arbetarklassen vad är det?
Vem är det?

Den unga kvinnan som talar för syndikalisterna
är runt 20. Hon har rakat på ena sidan och jättelångt
på den andra. Färgat svart. Massor med metall i an-
siktet. Hon talar som Kata Dahlström. Hon talar om
valkar i händerna och brutna nagelar. Hon pratar om
att överklassen frossar och vi andra lider.
Men idag är allt vänt överända.

Det är arbetaklassen som frossar och är fet.
Det är överklassen som tränar och går på diet.

Vänsterpartiet tågar förbi.
Mesigt.
Ohly är gråhårig och ser gammal ut.
Få paroller. Ganska tyst. Många kurder.

Jag cyklar till jobbet för att jobba övertid.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: