leifsjoqvist

2009-10-11
00:01:51

Den osynliga klassskillnaden
Jag cyklade ner till Kobbegårdsplan för att
se Lärje spela mot Askim. Lärje var mycket
bättre och vann med 9-0. Jag cyklade genom
Linnestaden och Slottskogen på min väg till
Askim. Göteborg Marathon genomfördes för
32 året. Var okänt för mig. Det var roligt att
se alla dessa stilar i detta lopp. Det fanns li-
ka många som det fanns löpare. Alla grinade
dock illa.

På väg från matchen skulle jag ta en genväg
genom skogen och jag hamnade så fel. Jag kom
i vild skog och sedan på en grusväg som frek-
venterades av hästar med sulky som var direkt
livsfarliga. När jag hittade ut var jag i Billdal och
sedan Hovås. Vilka hus! Här bodde inga halta och
lytta. De människor jag såg skrämde mig. De var
vita och de tittade på mig med hatfyllda ögon. Jag
såg hur de tänkte:

-En cyklist, aha en kommunist, aha en terrorist, aha
 en skattkramare...........

Jag är säker på att jag kunde höra en banjo i bak-
grunden.



Det kändes i hela kroppen att detta var ett reservat
för medel- och överklass. Det var gott om nybyggda
hus som säkert kostar 5 till 10 miljoner och jag funde-
rade över när jag hörde att man byggde för vanligt
senast. 70-talet?

Jag cyklade igenom en kyrkogård. Billdals kyrkogård
måste vara en av landets rymligaste. Här finns hur
mycket plats som helst. Även i döden skall klassen synas.

Jag var ute i 5 timmar med mina irrfärder och kände
lugnet komma tillbaka först när cykeln passerat Marie-
holmsbron.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: