leifsjoqvist

2009-10-02
13:10:18

The wire istället för skola
Är nu inne på femte årgången av The Wire, den
överlägset bästa serie jag nåfonsin sett. Varje år-
gång koncetrerar sig lite mer på olika verksamheter
i samhället. Denna gång är det tidningen The sun
som får gestalat media i det moderna samhället.

En tanke slog mig och gjorde det redan när jag kol-
lade den tredje årgången, då var det skolan som var
skärskådad, att man skulle använda serien som un-
dervisning.
Samhällskunskap, oh yeah, slår allt undervisningsmat-
erial i världen.
Engelska, vad kan vara bättre.

I årgång tre kommer den f d polisen till skolan och mär-
ker hur socialt störda barnen är. Han anpassar undervis-
ningen efter deras värld. Han skapar intresse. Han visar
alternativ utan att fördöma.
Han använder Arbetets pedagogik och blir en anhängare
av Freinet utan att jag tror det är meningen. Matematik
lär de sig genom att räkna ut sannolikheter vid tärnings-
spel och de beställer godis via internet som de sedan säl-
jer via klassens ombud.

Det barocka system, som vi har även här, med centralprov
spm mätare på hur bra skolor är slår snett mot de som inte
kan eller som lever i en annan värld än de som utformar
proven.

Skippa böckerna-Låt kidsen kolla The wire!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: