leifsjoqvist

2009-10-24
18:57:17

Vad menar Jan Guillou?
Mitt eget politiska liv är i mycket förknippat
med Jan Guillou. Chilekuppen och IB-affären
väckte mitt politiska intresse. Det fanns en vilja
att söka en rättvisare, fredligare och mer solidar-
isk jord. Guillou var ju i fronten och då och sen-
are läste jag allt han skrev.

Guillou har ju alltid varit något av St Göran mot
de stora drakarna.

Vi behöver alla markörer i tillvaron.
Guillou har varit en av mina.

De uppgifter som idag publiceras i Expressen får
mig att ställa frågor och undra.
-Varför har det alltid varit tyst om KGB och de fem
 åren?
-Varför teg SÄPO?
-Varför teg Guillou?

Ja,varför teg SÄPO. I alla år som Guillou drev kampanj
mot dem. De hade kunnat tysta honom gång på gång. En
KGB-agent hade ju blivit tystad på 70-talet av sina egna.
Vilka hade anlitat en agent för den sovjetiska imperialismen?

Nej, jag förstår inte detta. Inte än.

Det är guldgruva för den som besitter vilja till konspirationer.
under senare år har han blivt gubbig. Det är naturligt. Det vo-
re förfärligt om hela hans liv varit ett enda långt dubbelspel.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: