leifsjoqvist

2009-09-01
15:15:40

Inlärd hjälplöshet
För några år sedan  jobbade på ett gruppboende
för männsikors med psykiska funktionshinder. Där
fanns en medleålders kvinna som sades behöva hjälp
med allt.
Hon kunde duscha sig själv och kunde inte sköta andra
göromål heller. Hon bara satt. Man accepterade hjälplös-
heten. Den gav ju människor jobb.

En dag när jag var trött och bakfull sa jag till henne
att klara sig själv. Jag satte mig i en soffa och hämt-
ade kraft för resten av dagen. Jag hörde henne ropa
efter hjälp men jag vägrade att bistå henne. Jag var
helt koncentrerad på att kurera mitt bakrus.


När jag kom in till henne hade hon duschat och klätt
på sig och var i färd med att borsta tänderna. Detta
med minimal stimuli.

Det finns ett kollektivt Munchausen by proxy där mas-
sor av människor har vinst i att göra andra människor
hjälplösa och genom detta skapa arbete och i vissa
fall ren ekonomisk vinst.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: