leifsjoqvist

2010-04-23
11:11:48

Det goda livet 2
Jag vaknar av väckrklockan 0710. Dags att stiga upp.
De flesta mornar är lika. Morgonpiss. Sätta på kaffe.
Bröd i micron. Yougurt. Bre mackor. Hälla upp kaffe
och sätta sig vid datorn. Kolla GP. Lyssna P1. Kolla
mejl och bloggar.

Hämtar ut cykeln ur cykelgaraget och tänker på att jag
skulle vilja ha en ny cykel. Sedan stannar jag upp och
undrar varför. Cykeln jag har är alldeles utmärkt. Prima
hantverk från Skeppshult och hållbart. Jag behöver inte
en cykel till.

Jag är dock inte en sten i ett böljande vetefält utan jag
som strå böjer mig för vinden som alla andra. För bara
10 år sedan var det lite skamligt att bara åka och handla
för handladet skulle. Så icke idag. För massor av männi-
skor är detta meningen med livet. Kolla alla unga kvinnor
och deras bloggar. Det handlar nästan uteslutande om
att köpa saker för sitt ytliga utseende.

Nu börjar även makten att dra öronen åt sig. Vi börjar helt
enkelt bli för okunniga. Timbro drar igång en folkbildnings-
serie som man kan ladda ner från deras hemsida och som
handlar om filosofer som Locke, Rawls, Popper med flera.


Läsning skall bara vara underhållande och spännande. Lika-
dant med film. Få ser meningen med att läsa Melville och Moby
Dick och försöka utröna vad Melville ville med sin skildring
av jakten på valen.
Få finner det mödan värt att läsa om Bröderna Karamasovs
letande efter en mening och syfte i en ond värld.
Kanske vi ännu klara av att läsa Mobergs Utvandrarsvit som
handlar om hur vi blev det vi är idag och inte. Hur kan ett land
där 25% emigrerade under 1800-talet ett sekel senare hata
emigranter?


Detta läsande som är en process. Ett sätt att leva.
Denna process ersätts av konsumtion. Vi tittar på TV
eller ser på film för att slippa tänka. Vi konsumerar
för att komma bort från det tråkiga verkligheten.
I ett perspektiv kan jag tycka att det om något låter
som en skilding av ett existerande helvet.
Tänker du själv och reflekterar kommer du att må illa.


Det goda livet kostar på. Det finns motsånd inbyggt. Det
är därför det kallas kultur. Det är odling. Ibland måste det
vattnas, ibland rensas och varje år behöver man gräva och
gödsla.


Vem känner till historien om Sacco och Vanzetti idag?
Är historien jobbig? Varför är fiktionen överlägsen verk-
ligheten, även när verkligheten är mer spännande och
faktiskt reell? Det har hänt och det händer...............
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: