leifsjoqvist

2010-08-19
14:31:30

Intressant föreläsning
Anna Boije höll en föreläsning på Brunnsboskolan idag
och det var intressant. Hon talade om kommunikationens
oerhörda betydelse och att vi skall kommunicera hjälp-
samt. Hon har ett sytemteoretiskt synsätt i grunden och
det innebär bl a att människor reagerar olika beroende
på vilket system de är i.

Jag tror inte att hon hade vrålat av lycka om hon hade
sett min uppsats från Habiliteringspedgogiken som hette:
Marxistisk systemteori på psykodynamisk grund. Å andra
sidan tror jag att jag är ganska ensam om att tycka att det
var en helt grym uppsats.


Hennes credo påminner om Habermas tanke om det deliber-
ativa tänkandet vilket innebär att vi hela tiden syftar till att
koncetrera oss på det bästa i våra opponenters tankar och
argumentation.

Hon avslutade med en lite saga som var en skön historia:

-Lille Tommy var en fattig och nyinflyttad pojk i en liten ort
i Småland. En dag skulle han skriva en uppsats i skolan. Han
skrev att han ville göra målningar som han skulle visa upp i
ett hus som han skulle bygga själv. Dagen efter lämnade han
in uppsatsen och lite senare fick han tillbaka den med ett C i
betyg ( absolut kass). Han frågade läraren varför och fick till
svar: Det är drömmeri. Du är fattig och har liten eller ingen
talang till det du vill. Det är bara en dröm du lever i. Skriv en
ny och jag skall fundera på ett annat betyg.
  Tommy gick hem och frågade sin pappa vad han skulle göra.
Pappan svarade: detta är en viktig fråga och det handlar om
din dröm och därför är det ditt beslut.
Dagen efter gick Tommy till läraren och sa: Du kan behålla ditt
betyg så behåller jag min dröm.

20 år senare står en man i en timmerstuga och har en målarkurs.
Väggarna är fulla av hans målningar i huset huset som han själv
byggt. Han berättar en historia för sina elever och visar på en in-
ramad papperslapp. Det är hans uppsats med betyget C från sko-
lan.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: