leifsjoqvist

2010-12-09
15:03:21

Ett sommarminne


En bild av en slagen man.
Förra midsommar. Jag på Orust, på Bildtska gården, med anor långt tillbaka
och till dagens kamrat Carl. Massor av folk och de mesta för mig okända. Det
var dukat långbord i trädgården med bänkar runt om. Vi hämtade mat och
satte oss till bords. Mittemot satt professor Gardell. I mitt första möte med hon-
om på en pub i Majorna lyckades jag fälla ett ölglas över mig själv.
Vi satt tätt. På min sidor hade jag en äldre dam och en liten flicka på den andra.
Plötsligt kände jag att rumpan kasade bakåt och att jag höll på att falla. Det fanns
inget att ta spjärn emot så det var bara att lägga armarna på bröstet, hoppas att
det inte fanns någon sten bakom och sedan bara falla.
Jag dunkade i gräsmatten och låg någon sekund innan jag förstod att jag var hel.
Hela sällskapet stannade upp och tittade förundrat på det lilla förortsbarnet som
än en gång lyckats ställa till det.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: