leifsjoqvist

2010-12-14
14:46:17

Rädd att leva
Denna tisdag middag låg jag på soffan och vilade
mitt knä. På morgonen hade jag cyklat till Lundby-
strand för futsal med skolan och sedan varit hos
sjukgymnasten som gav mig klartecken att rygg-
en verkar vara bra.


Så jag tittade på film Afterlife av Wojtowice-Vosloo.
En usel film med ett gott syfte. Vi lever inte våra liv
i annat än i fängelse för rädslan. Döden kan i vissa
fall då vara en befriare. Jag kan nog tro att här finns
någon annan undrtext men det är inget för rationella
individer som jag.

Vill man se filmernas film om outlevd kärlek och hur
vi hanterar tillkortakommanden i livet då är Återstod-
en av dagen
av James Ivory efter Kazuo Ishiguro
roman filmen att se. Anthony Hopkins i sin livs roll.
Ingen kan vara så ytligt närmast död men ändå sända
ut miljarden känslor.

Filmens ena handling om Lord Carlington som i den stora
värdlen kohandlar med den tyska nazismen inför Andra
Världskriget i en missriktad humanism och där massor av
saker tycks hända är en kuliss för vätebomben Hopkins.
Hopkins spelar butlern Mr Stevens. Han är minst sagt kon-
trollerad. Det är inte hans roll att ha åsikter han bara ser
till att allt fungerar. Han är den bäste i sitt yrke. Han får
vissa känslor för MIss Kenton spelad av Emma Thompson
och deras dialog är det bästa som någonsin filmats. Det
är här man begriper att det finns aktörer och riktiga skåde-
spelare. Den lilla världens händelser blir för betraktaren
det som betyder något. Vem bryr sig om medlöpare och
världskrig?

I en nyckelscen där Miss Kenton har tröttnat på den rigide
Mr Stevens och att han aldrig kan visa en känsla så prövar
hon honom. Hon säger att hon skall gifta sig. Hon skall gifta
sig med Mr Spencer. Mr Stevens vacklar men han lyck-
önskar henne. Miss kenton blir arg och säger att hon och
Mr Spencer har suttit och skrattat åt Mr Stevens och fram-
för allt då de tänkt på hur löjlig han ser ut när han häller
peppar på maten. Ett golvslag. Mr Stevens vacklar men han
reser sig och fortsätter sitt arbete.

Mr Stevens ger aldrig efter. Han håller sin garde. Han ångrar
sig men kan inget annat. Vågar inget annat. det är en film om
alla de val vi inte vågar ta för risken att blottas och såras, men
vad är livet utan nakenhet och ärr?

Återstoden av dagen är film att med sig genom livet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: