leifsjoqvist

2010-02-26
12:54:47

Bokrea
Förr om åren var bokreans start en av
höjdpunkterna på året. Då kunde jag
handla för 1000-tals kronor och bara
njuta bokryggar hemma.

Nu är det inte så. Bokhandlarna blir mer
och mer varuhus och nätet erbjuder hela
sortimentet och man kan i lugn och ro
sitta och pricka i vad man skall ha och
få det i brevlådan.


Jag var i allafall inne igår och kollade
läget och det var ändå mycket folk.
Jag köpte tre böcker. Eva Lejonsommar
De afrkanska breven. En berättelse på
två plan som handlar om hur svårt det
är att få ihop ett riktigt bra liv.
lmperium av Robert Harris hette den andra.
Enligt en av männen i sällskapet igår är det
en utmärkt berättelse och handlar om Rom-
arriket.
Slutligen köpte jag Maja Hagermans  Det rena
landet
vilket är en lång rad kapitel om hur vi
har format vår vår bild av landet Sverige och
svenskarna. Här kan vi läsa om diskussionen
1840 om långskallar och kortskallar. Hon skriver
oss in i modern tid och vart vi är på väg med
vår historiska bakgrund.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: