leifsjoqvist

2010-01-08
20:04:24

..och de bara fortsätter
När jag började att få ett politisk medvetande
dök Clarterörelsen upp som begrepp. Den start-
ade på 30-talet som en allmänvänster och anti-
krigsrörelse och var stor och internationell.

Så förvann Clarte från det allmänna och blev
en fråga för maoisterna, Clarte blev SKP:s
studentrörelse.

Om detta visste jag inte.
Jag var med i KU vilket var ungdomsförbundet
i VPK (nuvarande V-partiet) och den grupp jag
tillhörde var Moskvavänster som sedan följde
Hagel i det senare bildade AKP. Moskvas cent-
ral i Sverige.

Jag frågade på möten om Lenin hade sagt att
om det fanns en skyldig bland hundra var det
bättre att döda alla hundra en låta en skyldig
klara sig. En uppgift jag hämtat från Cristoffer
Jolin som var fascist (vilket jag inte visste).
När jag lite senare frågade om vi inte skulle
gå med i Clarte så samlades styrelsen och
tyckte att jag nog skulle söka mig någon annan-
stans.

Nu ser jag att Clarte fortfarande finns och lever.
Alla skribenter som skrivit sedan forntiden är kvar.
Det känns bra.
Prenumerera!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: