leifsjoqvist

2010-01-18
03:17:06

Wallraff
Det finns vissa människor som formar ens
medvetande mer än andra. För mig blev
Gunter Wallraff den stora förebilden när
hans under-coverböcker dök upp.

13 icke önskvärda reportage

 7 icke önskvärda reportage

Dessa två böcker gav en en bild av den
västerländska demokratin som visade upp
en närmast genant förtryckande klasssam-
hälle.

Dock,
Ni däruppe- Vi härnere,
gjorde att jag blev revolutionär och vid den
tiden hade jag inte tvekat att ta till vapen om
det hade gällt att bekämpa den vidriga över-
klass som Wallraff visade upp.

I
Fascismen mitt ibland oss,
kedjade han fast sig på ett torg i Athen för att
protestera mot den grekiska fascistjuntan som
då styrde. Flera tyska politiker försökte att bak-
om kulisserna få Wallraff avrättad.


Sedan blev Wallraff snällare. Han avslöjade Springer-
pressen och visade på vardagsrasism men klasspers-
pektivet försvann.

Nu är det en dokumentär med honom med på Film-
festivalen. Han har levt som somalier och det har
antagligen inte varit lätt.

Jag mötte Wallraff på ett semininarium i mitten av
80-talet om grävande journalistisk. Jag var där för
den gigantisk stora Krig&Fred. Runt mig satt hela
personalstyrkan för ratten, Volvos tidning, och be-
römde Wallraff. En aning märkligt. I vilket fall pra-
tade jag med honom efteråt och han var ett under
av ödmjuket och verkade närmast blyg. Det förvån-
ade mig med tanke på vad han utsatte och utsätter
sig för. Jag påpekade detta för honom och han sva-
rade bara med ett gåtfullt leende.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: