leifsjoqvist

2010-07-10
11:54:59

De olyckliga tillfälligheternas dag
Jag cyklade upp till Delsjön och gick
ut till halvön för att bada och käka
jordggubbar. Fredagen erbjöd lagom
sommar. Lagom värme. Lagom ock-
så i vattnet. Ramlösa med rabarber-
smak var en riktig ronkedricka, allt
annat än lagom, bara artificiell och
otäck.

När jag badat klart gick jag till min
cykel och böjde mig över sadeln
för att låsa upp och plötsligt kän-
de jag en stark och igenkänd doft.
Det var ketchup. Någon hade lagt
ett tjockt lager av ketchup på min
sadel. Hela min skjorta var nedkle-'
nad så det fick bli en snabbtvätt.
Jag skulle träffa folk på Villa Bel
Park inom en timma.

The snow goose är en konceptskiva som är inspirerad av Paul
Gallicos kortroman( novella på engelska)med samma namn.
Det är en närmast patetisk story om vänskap under svåra
förhållanden. I vilket fall en stor succe på sin tid.

Skjortan torkade bra på turen mot
Slottskogen. Jag var på plats först
och köpte mig en Bliste med is. Jag
sippade på cidern och lyssnade på
Camel och deras konceptskiva The
Snow Goose.
Mina tankar letade sig
in i temat och jag upplevde en Mat-
rix. Så var det någon som knackade
på mitt huvud. Jag tittade upp men
såg ingen. Däremot såg jag fågelskit
på min arm och insåg vad det var som
knackat på mitt huvud. Jag gick bort
till baren och frågade efter en trasa
och då sa kocken att det måste varit
en intelligent fågel och att den fågeln
var hans vän.
Jag förstod inte först men hans engel-
ska brytning och hur han tittade på
min Chelseaskjorta gav mig anledning-
en. Hela han var Arsenal. Han hade ock-
så en tatuering med enblemet. Leende
gav han mig papper att torka av skiten
med.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: