leifsjoqvist

2010-05-07
15:33:04

Determinism
Det finns en särskilt otäckt släkte och det är
determinister. Det är de som anser att Gud
finns för att Gud finns och att allt är förube-
stämt.
Inom kommunismen hittade vi dem i rörelsen
och då hävdade de att Marx och Lenin hade
skrivit ett vetenskaplig historia som talade om
för oss att allt strävar mot det kommunistiska
samhället därför att det gör det.

Jag minns att jag hävdade att i Frankrike under
medeltiden var de små kvarnarna i byalagen
överlägsna de stora drivna i storskalig regi och
att detta skulle vara ett bevis för att historien
inte är linjär i sin utveckling. Det föll inte i så
god jord. Hade det under det veckoslutet funnits
en dumstrut hade man nog limmat fast det på
mitt huvud. (F ö samma helg som jag tror att
jag träffade Dawit Isaac).


Jag minns också att det under 80-talet rasade en
stor debatt om vår utveckling och vår genetiska
historia. J Auel skrev Grottbjörnarnas folk och
hon blev totalt sågad. Hon hävdade att neander-
talare våldtog homo sapiens och att arterna para-
de sig. Deterministerna hävdade att detta var
omöjligt för att det  var omöjligt.

Idag lyssnade jag på radion och vad berättade
de på Vetenskapsnyheter? Jo att homo sapiens
och neandertalare har knullat med varandra och
att hela homo sapiens är påverkad.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: