leifsjoqvist

2010-05-13
00:43:11

faser i livet
Nu har jag under två månader ställt om mitt
liv och märkt att jag hamnat i ett slags till-
stånd som jag hade runt de tjugo. Jag kan
sova länge flera mornar, dock med den skill-
anen att knoppen vaknar tidigt oavsett om jag
vill eller inte. Småbarnsåren och den omställ-
ningen sitter i.

Varje omställning kräver tid och tålamod. En
viss grupp människor lever sitt liv i omställ-
ning så att de inte ser skillnaderna som vi
andra som ändå har en vardag. För dem är
omställningen vardag. Så inte för mig.

Jag går nu också mer aktivt ur fasen som hel-
tidsförälder. Mina barn är myndiga och vill och
skall klara sig själva. Jag blir alltså åter uteläm-
nad till mig själv. Jag måste fylla mitt eget liv.
Det känns lite märkligt och som om jag gör någ-
ot fel. Det finns helt plötsligt så mycket tid.

Jag läser som förr och har stor behållning av det.
Läsandet gör oss till bättre människor( inte alla dock.
Hitler var en stor konsument av bl a Shakespeare
och Cervantes)och lär oss att genom andra se värl-
den på olika sätt, vilket är grunden för mänsklig
överlevnad.
Det ytliga ersätts av det sökande.
Det egocentriska av det solidariska.
Det giriga av det empatiska.

Den senaste fasen i mitt liv har fört mig tillbaka
till läsandet och jag tror att det också hjälper mig
genom denna fas.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: