leifsjoqvist

2010-05-21
12:02:14

Stöld och jävelskap

Igår snodde någon en trunk med gamla kortbyxor.
Jag ställde trunken utanför båset med material och
skulle hämta nycklar och väl tillbaka var trunken
borta. Det tog en stund innan jag förstod att någon
verkligen stulit. Vi har ett litet gettogäng som stryker
runt klubben och de är i åldern 11-14 år och säkert
avr det någon av dem som tyckte att en trunk kan
vara bra att ha. Gänget har ju inte alla stolorna runt
bordet och begriper inte att de egentligen stjäl av
sig själva, sina vänner, sina släktingar.


En ledare blev ursinnig och började genast mantrat
om att nu hade allt gått för lång och undergången
stod för dörren. Han sa inget om blattar men det hade
han gjort om han pratat med likasinnad.

En annan ledare var helt cool. Han liksom jag inser att
shit happens. Han berättade om hur han som 12-åring
skulle gå och köpa bröd till morsan och under tiden i
affären snodde en sytrådsrulle. Han var ju inte i behov
av en sytrådsrulle men det var det som var lättast att
sno. Om det hade varit gladpack eller bindor som legat
lika öppet och stöldbegärligt hade han tagit det. Det hand-
lar om att göra det förbjudna, att testa gränser. Problem-
et uppstår när inte gränserna sätts.


Jag minns min första snattning. Det var en godisbutik på
S:t pauligatan. Jag skulle köpa godis och Buster. Jag smugg-
lade in Fantomen i Buster och tyckte jag gjort ett kap. När
jag kom hem var det dock inte Fantomen jag snott utan
Min Häst.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: