leifsjoqvist

2010-10-30
17:47:36

Ockultism
En sak borde vara självklar: det finns inga andar,
det finns inga troll, det finns inga övernaturliga kraft-
er mer än våra fantasier.

De som tror på det övernaturliga kan inte leva livet
utan måste göra sina fantasier till verklighet. De som
tror på övernaturlig skit kan ju aldrig visa upp skiten
för oss som inte tror.

Tro som tro sägs vara jämförbart. Skulle inte tro det.
Om jag tror på evolutionen finns massor med empiri
att falla tillbaka på, det finns fossila bevis, det finns
indiciekedjor som jag kan följa även om jag inte tror.
Detta gäller ju inte för Gudstro. Jag har aldrig varit i
närheten av någon uppenbarelse, jag har aldrig sett
några änglar och ännu mindre känt någon närhet av
en Gud. Människor som har upplevt detta är ju själv-
suggererade. De vill se. De vill uppleva.

Nu hörde jag på radion att en kvinna botat sin onda
rygg med andlig kirurgi. Det tror jag att jag skall prö-
va ikväll. Jag skulle vilja ha en rygg som inte ger mig
smärta.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: