leifsjoqvist

2010-09-12
16:35:36

Äventyr i skärgården
Igår tog jag med mig mina spelare till Hyppeln
för ett dygns träningsläger. Vi tog färjan över
till Hönö och åkte sedan till Burö färjeläge där
en annan färja tog oss till Hyppeln.
Vi tog oss utan problem till klubbhuset där vi
gjorde oss hemmastadda och fter någon tim-
ma sa jag till grabbarna att kolla lite på omgiv-
ningarna innan det blev mörkt. De var borta
någon timma. Plötsligt hör jag springande ben
och flera av spelarna kommer inrusande och
lite senare kommer en man som är mycket
hotfull. Han beter sig märkligt och pratar om
att jag skall komma ut men när jag ber honom
lämna klubbhuset vill han att jag skall gå först.
Jag känner att mannen skall lämna huset före mig.
Snart komer en man till och de börjar yla om
att vi är ett "pack" och att jag skall passa mig
jävligt noga. Jag har fått in alla spelare i huset
och står med de två stolpskotten på utsidan.Jag
känner kontroll. Den ena mannen står väldigt kon-
stigt. Till slut pallrar de sig iväg och jag går in och
pratar med mina spelare. De hävdar med bestämd-
het att inget annat har hänt än att de varit högljudda.
De berättar att mannen som stod konstigt jade haft
ett stort järnrör. Det låter rimligt. De vill att jag inget
skall säga till deras föräldrar men jag säger att detta
inte är derasfel utan de har råkat ut för öbor med märk-
liga uppfattningar om tillvaron.

Dagen efter talar jag med Hasse som hyr ut klubbhuset
och han bedyrar att någon man som jag beskriver känn-
er han inte igen. Jag tror honom. Ha berättar att de hade
problem för några år sedan med män av den typ jag råk-
ade ut för igår men att de tagit tag i det problemet och
löst det.

Jag berättar om att jag vet hur det är att bli strukturellt dömd
för vad andra gör. Det finns en stor grupp öbor som fruktar
allt utanför sin ö och är xenofober på samma sätt som det
finns människor med en anann etnicitet som gör dumma sak-
er i Backa. Det innebär ju inte att alla i Backa med annan etni-
citet gör dumheter, lika lite som man kan döma alla öbor för
xenofobi.
Kommentarer:
#1: Peter Backman

Har råkat ut för något liknande på Hälsö för ett antal år sedan. Obehagligt.

2010-09-12 @ 22:20:40
#2: ren lögn

Dina spelare var inne i trädgårdar, ringde på dörrar och var vid minst ett tillfälle på väg in ett hus. Något järnrör fanns inte med och du säger det första du säger helt nonchalant att ja jag vet ju inte vad som hänt. Tror du verkligen att folk på ön var upprörda utan anledning. och det ylades inte utan du fick sakligt reda på att de inte uppfört sig men vägrade ta in detta. när du uppfattades såpass nochig så avslutades samtalet med att håll nu packet på insidan. pack kan man kallas och har inget med rasicm att göra. Synd att de inte nöjde sig med att kolla på omgivningarna. Har aldrig haft problem med gästande lag fören du kom med ditt lag underbemmanat på ledare. person 2.

2010-09-21 @ 12:17:06
#3: Leif

Publicera gärna ditt namn för vi är en stor grupp som kan bevisa förekomsten av järnrör. Vi är arton

stycken som kan vittna om två galningar som stod och gapade "jävla pack" ett antal gånger.Om du kallar att jaga 14-åringar med järnrör, att rycka tag i ungar som sitter på en bänk och sedan stå och vråla för saklighet hade du nog tittat djupt i flaskan den kvällen. Om man beter sig som ni två gjorde finns ingen ursäkt

man beter sig inte så mot ungdomar. Till skillnad

från er agerade jag lugnt och tog in mina killar för att skydda dom från er. Jag kan ju kontra med

att vi har varit ett resande lag i 8 år och har aldrig stött på något liknande tidigare.

2010-09-21 @ 12:38:42
#4: Leif

Lugnt på ön. Jojo, koll här!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.92974-stort-knivbrak-pa-hyppeln

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.109399-ingen-hejd-pa-okand-fejd



Vi skall nog vara tacksamma att vi bara jagades med järnrör när allt kommer omkring.

2010-09-21 @ 12:56:31
#5: Tobbe

Du det där var Öckerebor och inga hypplare. De blev senare dömda till fängelse för fler brott. så kallade kvart i tre ligan. Inget som hade med Hyppeln att göra mer än att de fick för sig att åka på en trubadurkväll på rökeriet.

2010-09-21 @ 15:30:56
#6: Tobbe

det står väll rätt tydligt i text 2. Alla orter kan råka ut för galningar.

2010-09-21 @ 15:33:03
#7: t

du skriver i texten att de tyckte de sett ett järnrör, nu är ni 18 som sett det.. egendomligt. Säg som det är, du låg inne i salen när de sprang runt i husen och de va uppe och klättra på båtars tak med dyr utrustnig. jag var lugn och saklig och tala om att det är inte ok att bete sig så som dina spelare gjorde. men klart man blir upprörd när du inte inser att det inte bara är duvungar du har med att göra. Ok det finns värre saker men man håller sig i från annans egendom annars får man räkna med folk blir irreterade.

2010-09-21 @ 15:40:11
#8: t

Läser igen, och blir mer och mer förvånad över dina lögner, och nu står det inte tyckte de såg ett järnrör i texten längre, utan nu är det omskrivet. Hade gärna tagit en disskusion med dig, men inser att du är en lögnare och låter dig stå där med din övertygelse och din inbillninga att dina ungar sakta promenerade lugnt i omgivningar. nej stolpskott i denna historia är nog du..

2010-09-21 @ 18:39:07
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: