leifsjoqvist

2010-09-21
11:28:48

Incitament
Ur Krigsvinter av Anders Ehnmark:

Min vän som lär sig svenska har problem med ordet "incitament".
-Är det detsamma som "godis" som ni ofta säger när ni talar
 om ekonomiska problem? undrar han.
-Inte alls, svarar jag.Incitament ärdetsamma som sänkta skatter.
 Det betyder att den rike får mer pengar, vilket gör honom ener-
 gisk och kreativ. Godis däremot betyder höjda skatter så att den
 fattige får mer pengar. Då blir den fattige lat.
-Men är de rika och fattiga så olika här i Sverige?frågar min vän.
-Ja, svarar jag. Den fattige vill bara ha och ha, medan den rike
 väntar på en rättvis belöning för att sen rusa iväg och uppfinna
 något.
-Det är ett svårt språk, säger min vän, fullt av fallgropar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: