leifsjoqvist

2010-09-27
12:26:01

jag är inte rasist men.....
Det är en omöjlighet för en i landet född att
veta hur det känns att vara uttittad och be-
mött enbart för att ens hudfärg eller klädsel
indikerar att man är annat än odalfödd.

Det värsta för våra medborgare med ett an-
nat förflutet än den svenska myllan är att de
inte bedöms för vad de är utan hur de klum-
pas ihop och stigmatiseras. Josep från Liberia
med ett radikal och ateistisk förflutet får bära
skulden för vad al shaabab gör i Somalia. Han
är ju svart.

Det är märkligt hur svårt SD har att definiera
sig. Nu säger de att invandringen kostar 78 milj-
arder och att desa pengar skall användas till
svenskar. Bara en dum en kan tro på det reso-
nemanget. Det är som när vi under 80-talet
pratade om den gigantiska utlandsskulden. Vad
man glömde i den debatten var att räkna in våra
tillgångar. Eller rättare, man glömde inte, det var
politik. Makten skapade ett krismedvetande som
gjorde att vi kunde demontera den offentliga sek-
torn. Istället för riktiga jobb som att ta om våra
unga, gamla, sjuka, utsötta eller allmän behövande,
så skapade vi massa struntjobb som säljare och
cocacher och en massa meningslösa småföretag
som är underleverantörer till gud vet vad.

Så fungerar också SD. De räknar inte in vad ut-
landsfödda ger till landet utan räknar bara kost-
nader. Låt dem inte komma undan med det.

A propos stigmatisering. När jag jobbade på Berg-
gårdssskolan så gick jag ofta över Hjällbotorget
och då ropade alltid Hussein i frukten eller Ali vid
kebaben att jag skulle komma förbi och tjöta lite.
De gillade att tjöta om allt men i synnerhet fotboll.
Då upplevde jag den positiva stigmatiserngen och
ett välkomnande. Du blir benött som du bemöter
är ju en gyllenen regel i sammanhanget som gäl-
ler oss svenskfödda.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: