leifsjoqvist

2010-09-07
19:20:13

Om nyttan med att läsa
Johan Cullberg har flera gånger berättat om vilken
nytta han haft i sin profession som psykolog att läsa
skönlitteratur. Det är av värde att läsa om många
människors inre och det är intressant att läsa berätt-
elser om andras liv. Även om berättelserna är skapa-
de av en berättare har berättelserna ett värde i sig.
Frågan är ofta om huruvida sanningen är viktigt ell-
er om berättelsernas bärkraftighet är viktigare oav-
sett om de är sanna eller inte.


Jag läser Hanne-Vibeke Holst bok Kungamordet och
det lär mig att vara mer öppen i min syn på politiker.
Jag och många med mig har en förmåga att reducera
gruppen politiker till programmerade robotar men de
allra flesta är skolade. De är dock med sitt partival sat-
ta i intellektuella tvångströjor med påsatta skygglappar
om de vill göra karriär.


I boken finns ett litet stycke som handlar om mullvadar
och maskar vilket fick mig att fastna som vore det den
värsta skräckfilmen jag tog in. Hon skriver om hur mull-
vadar biter av huvudet på daggmaskar och håller dom i
skafferi. Detta för att de inte skall kunna ta sig någonstans.
Tanken på en hög med invirade daggmaskar utan huvuden
vars enda syfta är att vara till mat för mullvad gav mig kal-
la kårar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: