leifsjoqvist

2011-04-30
10:00:01

Sai Baba är död
En suspekt pedofil i Indien har dött. Sai Baba ansåg sig
vara av gudomlig börd och fick miljontals anhängare.Det
letade sig även till Sverige. Charlataner som Sai Baba vi-
sar på människans enorma behov av bekräftelse och att
hitta en mening i tillvaron.
En av bristerna i min närmast mekaniskt, ateistisk, biolog-
iskt formade syn på tillvaron är människans behov av att
hitta mening.
I min grundsyn finns egentligen bara en mening och det är
reproduktion. Men avla barn hjälper inte över miljarder män-
niskor att hitta rätt i tillvaron. De vill ha mer.
Jag såg en film "Unge Freud i Gaza" där en islamist satt utan
ben, vilka han förlorat i kriget mot Israel, och längtade efter
paradiset. Hela hans existens byggde på att han skulle få le-
va gott när han var död.
Religion är ofta en dödskult. Belöningen kommer efter livet.
Jag vill inte påstå att jag tycker att det resonemanget verkar
särskilt klokt.

Pedofilen i Indien förklarade för sina småpojkar att de skulle
komma närmare gud om han fick förgripa sig på dem och
det låter väldigt likt Sjöbergs berättelser om varför Viljo Nou-
sianen skulle förgripa sig på dem.
Ibland är det mycket svårt att inte glädjas åt att folk dör.
Kommentar:
#1: Ulla

har du varit i Indien och mött Sai Baba själv?

2011-05-29 @ 23:23:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: