leifsjoqvist

2011-04-10
23:10:12

Snuskiga gubben på balkongen
Jag är en medelålders man och med det följer
ett visst ansvar. Jag är medveten om att jag
i unga kvinnors ögon är en gubbe och har inga
problem med det.

Jag står på balkongen och ser en ung kvinna
stå och prata i telefon. Hon har en mycket kort
kjol och hon är mycket vacker. Min andra tanke
är hur hon vågar. Jag skäms genast för denna
förlupna tanke. Varför skulle inte hon ha rätt att
klä sig sexigt? Varför skulle hon inte få göra sig
fin för någon hon tycker om? Vem vet om den
rätte finns just här denna kväll?Varför är det in-
te fullständigt självklart för alla män(och sura
kvinnor) att hon har fullständig rätt till sin egen
kropp och att ingen äger rätt att kränka den?

Så tänker jag när jag tittar på henne från bal-
kongen. Hon är inte för mig. Tänk om alla män
kunde ta det ansvaret och leva efter det.

Det är som med rosor. De skall ses i sin rätta
miljö. De skall ses och njutas så. De skall inte
ätas, trampas ned eller ryckas upp med sina
rötter. Då dör de.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: