leifsjoqvist

2011-08-17
13:38:28

En hjälte

Botulf i Gottsunda är en hjälte i svenska historien.
1311 dömdes denne man till döden på bål för
kätteri. Så blev det. Den ende i Sverige som dömts
till döden för kätteri.
Vad var då Botulfs brott. Jo ,han hade problem
med att äta Jesus kropp och dricka hans blod.

Nej. Om brödet verkligen vore Jesu kropp skulle du ha ätit upp den ensam för länge sedan. Jag vill inte äta Kristi kropp! Jag vill gärna visa Gud lydnad, men jag kan bara göra det på ett sätt som är möjligt för mig. Om någon skulle äta en annan människas kropp, skulle inte den människan hämnas, om hon kunde? Hur mycket skulle då inte Gud hämnas, han som har makt till det?

Det är ju argument som håller än idag om man
inte vill ta del av religiösa ockulta tankarna.

Botulf hade alltså problem med transsubstationsläran att brödet och
vinet förvandlas till Jesu kropp och blod. Det är ju en rimlig invänd-
ning då även jag kan ha svårt att förstå varför jag skall bli kannibal
och dessutom gång på gång äta och dricka min Gud.


Kristen lunch? Det sägs att man får mycket gaser
av människokött. Undra hur det är med Gudakött?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: