leifsjoqvist

2011-08-23
01:46:04

Hur kan man ogilla feminism
På P1 går en serie i Tendens om män och feminism.
Det är svårt att förstå att män kan bli arga över att
kvinnofrågan kommer på tal. Det är ju svårt att för-
neka stora orättvisor. Kvinnor tjänar mindre och i
yrken som är dominerade av män tjänar man mer
än i yrken där kvinnor dominerar.
Män slår kvinnor. Kvinnor slår inte män.
Män dödar och våldtar. Kvinnor kan vid enstaka fall
mörda men inte våldta.

Så kan man ställa upp påstående efter påstående och
få samma svar. Kvinnan har inte lika rättigheter.

Därför är det närmast omöjligt att vara humanist och
inte vara feminist.
Jag kan tycka att man ibland gör vissa strategiska miss-
tag som när man säger att män är djur eller när man in-
te är tydlig vid användandet av strukturella förklaringar.
Å andra sidan bär ju jag ett ansvar att inte gå med and-
ra män i kvinnoförnedrande diskussioner eller att på någ-
ot sätt ge bränsle till män som begår orätter mot kvinnor.
På samma sätt som jag aldrig skulle gå med i  jargong
mot blattar skall jag inte heller delta i jargong mot kvin-
nor. Det är det ansvar jag måste ta som man.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: