leifsjoqvist

2011-08-03
23:37:16

Vad händer nu?
Igår var det skjuta av i Backa. En av dem som sköts
i benet känner jag sedan många har. Jag har tränat
honom och träffat honom då och då. Nu fick han tyd-
ligen knivhugg innan han sköts i benet. Skott i benet
kan ju innebära att det för alltid blir en skada.
Vidare har det skjutits in i en bil där två skadades och
det kanske värsta att det skjutits in i två lägenheter
med automatvapen.
Kommer de tunga vapnen har vi snart de första döda.

Vad jag förstår handlar det om vad unga män alltid brå-
kat om, att man skall välja sida i grupper. Han som sköts
har antagligen inte viljat välja. Förr kunde sådant sluta
i slagsmål men nu med alla vapen vet man ju inte var
det skall sluta.

Gängstrider i USA slutar i död för att det finns vapen. Vi
måste med alla till buds stående medel stoppa den utveck-
lingen.
Jag tror också att man måste ändra strategi när det gäll-
er de som  grips för kriminella handlingar. Fängelse eller
anstalt hjälper inte. Jag skulle vilja att man flyttade dem
till annan ort, gav dem boja och gav dem två års utbildning.
Om inte utbildningen genomfördes skulle de få påbackning
av sina straff.

I de grupper som finns försvinner personer för fängelse och
deras struktur ändras men när de kommer tillbaka från tiden
i fängelse uppstår turbulens och ofta blir det bråk.
Då är frågan var gränsen går för den personliga integriteten.

En grundkurs för alla i Malcolm X tankar skulle ju också vara
en bra start. Malcolm X var ju ett gettobarn som såg att ett
liv i droger och kriminalitet bara konstituerade det dåliga liv-
et. Ingen väljer kriminalitet, kriminaliteten väljer dig.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: