leifsjoqvist

2011-12-28
13:48:50

Peter Robinson
Jag har en kärlek till brittiska deckarförfattare och några mer
än andra. Reginald Hill och i synnerhet Peter Robinson står
högst.
Den senaste jag läst av Robinson(jag läser dem kronologiskt)
är En bit av mitt hjärta. Den har två parallella handlingar, dels
nutid och dels ett mord 1969 på en musikfestival i Brimleigh
Woods.
Robinsons huvudperson Adam Banks är i min egen ålder och
delar i stort samma musik vilket gör att det är en fröjd att lä-
sa om de band som var med på festivalen. Led Zeppelin,Collo-
seum, Incrediable String Band, Edgar Broughton och inte minst
70-talets första superband Blind Faith, vilka var mer kända mus-
iker än vad deras gemensamma kreationer gav( Roy Harper
är med och här finns albumrekommendationer)
Bandet i boken som allt kretsar kring Mad Hatters finns i verk-
ligheten men är då ett bröllopsband från Irland.
Robinsons persongalleri är alltid stort och inte minst är han ras-
ande skicklig på att skildra strebern i olika skikt och här är det
en kvinnlig polischef och hennes rövslickande sociopat Temple-
ton.
För den som ännu inte läst Robinson är det bara att börja med
En ovanligt torr sommar  och sedan fortsätta.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: