leifsjoqvist

2011-12-13
22:03:50

Så annorlunda
Jag ligger under ett täcke och skakar. En dag
i regn och nedkylning och kläder i grus och
blåst och en galen kärring med galen hund
vilken jag tyvärr missade att köra över så
kom jag hem och klädde av mig allt det blö-
ta och kröp ner under fyra filtar och satte på
en film. Den yttre kylan krävde en film med
värme och kärlek. Det blev motsatsen.Om
min cykeltur var en kall yttre resa är filmen
ett emotinellt Antarktis.
Doogtooth är ett mord på kärnfamiljen. Lanth-
imos skildrar en familj som totalt stängt av ytt-
ervärlden. Livet pågår i huset och trädgården.
Bara fadern lämnar huset. Det är alltså kärn-
familjens yttersta konsekvens. Vad händer med
människor som isolerar sig från den stora värl-
den? I Dogtooth blir vanföreställningar till en ny
verklighet. Fadern styr sin familj med nyspråk
och en verklighet som emanerar ur hans egna
sjuka föreställningar.
Det är en film värd att se. Den skapar frågor och
vill visa att familjen inte är en garanti mot våld,
mord, terror, våldtäkt, sexuella övergrepp eller
folkmord, snarare tvärsom.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: