leifsjoqvist

2011-01-13
13:40:17

Filmkväll

Kom hem vid 22 efter en kväll med möten och försök
till träning. Lite dåsig tänkte jag att titta opå film och
satte på The new daughter.Kombinationen av skräck,
Kevin Costner och relativt oprövad regissör borde ha
skickat signaler. Jag vara bara inte alert.
Costner har ju i princip bara gjort och varit med i skit
sedan Dansar med vargar och detta var verkligen inte
ett undantag från den praktiken.

Det handlar om en jordhög. Det handlar om döda india-
ner som förvandlats till ögonlösa monster som skall para
sig med Costners dotter som är prepubertal. Om man tyck-
er att detta låter illa så kan jag lova att det blir bara ännu
värre. Min tanke filmen igenom är: hur kan man döda mon-
ster som levt under jorden i tusentals år med hagelsvärm?


Jag kollade sedan också Vänaste land som gick i SvT serie
om Edwardssons polis Erik Winter. Det handlar om mord i
Hjällbo. Jag hade lite svårt för boken och har ännu mer pro-
blem med filmen. Knarkarkvarten och det helt utestängande
känns för mig en aning främmande. Det fins där men sam-
tidigt får man förstå varför. Man måste lära sig att bete sig
på annat sätt än en engelsk officer i Indien på 1800-talet.
Det finns en misstänksamhet mot polis som är helt befogad.
Kolla senaste terrortillslaget i Göteborg som är en studie i
kollektiv paranoja. Vem drabbas?
Filmen är mycket schabloner. Känns inte särskilt orginellt.
Roligt vara att tjallaren i filmen var en av mina gamla spe-
lare, Ramtin. Han får en roll där han dödas för att han pra-
tar för mycket. Jag är inte förvånad. Den grabben hade in-
te mycket i benen men munnen var en evighetsmaskin.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: