leifsjoqvist

2011-01-13
13:51:13

mannen som slutade att röka

För fem år sedan beslöt jag mig att sluta röka.
Jag fick en aning om hur det skulle vara att drab-
bas av kool och sakta dö drukningsdöden. Det
kändes inte som om det var så jag ville avsluta
mitt jordliv. Jag hade nu ett val.

Så jag avslutade mitt liv som rökare, men höll
kvar vanan att ta ett par cigg vid festliga tillfällen.
En gång i månaden eller varannan har det bliv-
it. Det har fungerat bra. Jag har känt att jag in-
te tycker det är särskilt gott men vana är vana.

Så nu i december uppstod lite väl många fest-
liga tillfällen och vips så satt jag där igen. Alla
dessa äckliga cigg som smakar romp i grisröv
och som ändå skall rökas. Det blev att rusa till
apoteket och köpa tuggummi för rökare tänker
jag inte bli och denna gång får nog även det där
med festliga tillfällen exkluderas.

Jag är ändå förvånad över hur svag tanken är mot
köttet. Köttet lurar hela tiden tanken med smicker
och rationella cirkelresonemang. Det är inte svårt
att bli missbrukare oavsett om det gäller nikotin,
alkohol, socker eller andra droger.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: