leifsjoqvist

2011-07-28
20:20:05

Bra läsning
Har under dagen varit vid Gustavsviks äventyrsbad.
Spelarna har ränt runt i sju timmar medans jag sutt-
it under en ek och läste tredje delen av Bernard
Cornwells svit om Utred och hans liv och leverne
i England i slutet av 800-talet.
Det jag kommer att tänka på är hur likt detta 800-
tal är vår tids stater utan kontroll eller hur strukt-
turen ser ut i städer som styrs av kriminella ligor.
De liberaler som efterfrågar en svag stat har lite
att stå till svars för. En stark stat kan kväsa någ-
ra individers rättigheter, men en svag stat kränk-
er den förkrossande majoritetens rättigheter då en
bart den starkes rätt råder.
På 800-talet rådde också starka blodsband och tan-
karna om hämnd utrotade släkter och hela landsänd-
ar i ändlösa krig.


Mest av allt är det dock vansinnigt spännande läsning.
Böcker som man bara inte vill lägga ifrån sig.
Få saker är mer njutbara än att en stilla sommarkväll
sitta på en bänk vid Svartån och bara störas av en
bäver som springer förbi(inte vad jag väntat mig mitt
i Örebro)och läsa bra böcker.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: