leifsjoqvist

2011-06-04
15:21:49

Om konsten att leva sin ålder
Jag satt igår och pratade med några relativt
jämnåriga och alla hade vi svårt att se och
förstå att vi var så gamla som passet visar.
Buber säger ju att vi ser oss själva genom
Den Andre men när det gäller ålder är det
oftast tvärsom.
Man tycker att alla andra ser gamla ut men
inte en själv.

I mitt fall har det sedan 30-årsåldern hand-
lat om 10-årscykler. Jag hoppar upp en nivå
men det är alltid tio år sen. Alltså har jag gan-
ska nyligen blivit fyrtio istället för femtio.

Å andra sidan betyder det inte så mycket. Jag
känner att jag blir lite stelare och lite fetar för
varje år som går men jag tycker själv att jag
ganska väl anpassar mig till min kropps nya
och lite sämre förmågor.

Det mesta av livet pågår ju ända i tankarna
och medvetandet och det åldras inte på sam-
ma sätt.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: