leifsjoqvist

2011-05-28
10:30:32

Lära för livet
Den roll du får i skolan har en tendens att följa dig
resten av ditt liv. Sociologen Ylva Almkvist har gjort
ett arbete som visar just detta.
Jag har sett det själv. När man har återföreningar
går nästan alla in i sin gamla roll och de som bytt
roll under livet har svårt att förändra position.
Jag träffade nyligen en kvinna som jag gick på
grundskolan med och hon berättade om en skol-
resa till Lysekil som satt spår hos henne. Alla var
tysta om frös ut henne på denna resa vilket gav
ett ärr. Jag minns inte ens resan.

Vad Almkvist också visar är att vår hälsa följer
denna positionering. Sämre läge i klassen ger
dig sämre hälsa. Det kan förklara den förkylning
jag just nu dras med.

Jag tänker på vad vi fick lära i skolan om de tuffa
grabbarna. De som tuffa och kassa i skolan, sa lär-
arna kommer att få det svårt i livet, medans de som
var skötsamma skulle få det bättre.
Sant till en del. Det gick inte så bra för de tuffa grab-
barna i min grundskola. Några blev missbrukare och
kriminella andra är döda men vissa rättade upp sitt
liv och blev goda människor. Men å andra sidan ser
det ungefär likadant ut för dem som skötte sig.

Jag undrar över de strikt skötsammma. De som aldrig
gick utanför en regel. De som gick direkt till högskola.
De som gick direkt till giftermål, barn , hus och en plan-
erad karriär. Är de lyckliga?Är de nöjda med sina livs-
val?
Historien kryllar av romaner och filmer om över- och
medelklassens oförmåga att hitta meningen med livet.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: