leifsjoqvist

2011-05-25
12:33:08

Ryssland
Jag tittar på ett finskt reseprogram med Ville
Haapasalo som reser genom Ryssland på 30
dagar. Det är fascinerande vad lite jag vet.
Om man frågar mig om Rysslands historia
och särskilt så SUPK:s historia kan jag ganska
väl redogöra för partiet och alla dess konflikt-
er och göranden fram till kommunismens fall.
Därefter faller min kunskap till att idag var
tämligen nollställd.
Haapasalos färd genom Ryssland är att färdas
till ett europeiskt 60-tal. Allt är ganska sunkigt
men här och där sticker nyrikedomen upp som
elfebenstorn i en betongöken. Det är närmast
makabert tydliga klassskillnader.

Haapasolo intervjuar en ryss som säger:
-Slugheten är tokens vett och uzbekerna är när-
 mast kusligt sluga.

Så förvandlas klasskonflikter till etniska och för-
lorare i den konflikten är de lägre klassserna
som strider internt istället för att lyfta blicken
och ta den stora klassstriden. Den mellan fatt-
ig och rik.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: