leifsjoqvist

2011-11-20
00:16:27

Förberedelse till fest

Jag kollade mina vinylskivor och hittade Kebnekajse
och Resa mot okänt mål. Jag minns när jag lyssnade
på den första gången. Jag hade en etta på Kommen-
dörsgatan 43  och idag hade man kunnat placera den
i vilken kåkstad som helst världen över och den hade
inte ansetts vara över normen.
Men jag hade kakelugn. Ved fick jag av farsan och
ibland köpte jag fisk som jag la i folie och la på glöd
bädden. Till det drack jag Cinzano.


Skivan köpte jag på Bengans och jag tror mig komma
ihåg att jag sålde några för att köpa den. Så kom då
låten Förberedelse till fest och slog till ordentligt och
jag minns att jag lyssnade på den gång efter annan.
Det var då jag läste Emile Zola. Jag hade läst Nana,
Therese Raquin och Den stora gruvstrejken. Jag hade
läst om hans ställningstagande för Dreyfuss i den sto-
ra rättsskandalen som exploderade i artikeln J´accuse.
Jag förstod då inte den kritik av honom som simpel na-
turalist. Kvällen med Kebnekajse läste jag Hallarna och
då förstod jag. Det är ett rabblande om allt som finns
i de beryktade hallarna i Paris. Det är säkert bra för
historiker men det är sällsynt tråkig läsning. Inget kan
dock ta ifrån mig upplevelsen av läsningen av Den stora
gruvstrejken. Inte så många gånger har jag gråtit när
jag läst romaner men här gjorde jag det. Jag grät också
när jag läste Samhällets olycksbarn av Victor Hugo och
Historien av Elsa Morante.

Kommentarer:
#1: HP

Hej Leif!

Läser om din upplevelse med Kebnekajsevinylen och kommer ihåg följande: Jag var hemma hos dig en höstkväll 1974 i Lunden när vi gick i ettan och är säker på att du spelade "förberedelser till fest". Bodde du i Majorna innan hösten 1974?



Hälsningar

Hans P "auktoriserad Kebnekajseexpert"

som minns gamla fina tider.

2011-11-22 @ 15:32:18
#2: Leif

jag får nog erkänna att minnet spelat mig ett spratt. Vi hade ju ettan på Oljekvarnsgatan 1974.

Där sov vi ju ibland 14 stycken. Men Kommendörsgatan var ju 1976. Sålunda har jag nog blandat och gett lite väl vidlyftigt.

2011-11-22 @ 15:42:08
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: