leifsjoqvist

2011-11-24
11:43:23

Generaliseringar
I radion hör jag hur män är förbannade över den
generella formeln mäns våld mot kvinnor. De men-
ar att långt ifrån alla män slår kvinnor och därför
kan man inte utrycka ett generellt dekret.
Det intressanta blir när man kollar vilka män som
upprörs.
-Det är män som tycker att det bara är blattar som
 som slår sina kvinnor.
-Det är kristna och muslimer som aner sig ha tolk-
 ningföreträde genom den heliga skrift som visar
 att det är skillnad på män och kvinnor och då i synn-
 erhet den tolkning som menar att män skall styra
 kvinnan.
-Det är män med en svag jagkänsla som tar åt sig
 av något som egentligen inte berör dem.
-Det är män som överhuvudtaget inget begriper utan
 menar att kvinnor misshandlar de också och då kvinn-
 or misshandlar män psykiskt orkar inte dessa män stå
 emot utan ger kvinnan en förtjänt knytnäve.

Jag slår inte kvinnor men inser att jag är del av den
maskulina kultur som har skapat de män som slår
kvinnor och alltså har jag ett ansvar att motverka
denna kultur.
Hur svårt kan det vara?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: