leifsjoqvist

2011-10-21
12:46:45

En bok
Efter många års fördröjning läste jag Underdog av
Torbjörn Flygt. Det är en resa genom 60- och 70-tal
i Malmö och då det i mycket korsar min egen väg
hade jag stor behållning.


Jag tycker dock att den är för liten, för privat. Till
det är den för snäll. Jag levde i en livligare storm-
igare social miljö där ytterligheterna möttes, utan
att jag då förstod hur mycket. På ena sidan hade
jag knuttegäng med amerikanska förebilder,Dem-
okratisk allians som var antikommunister i grov
FBI-anda och där fanns NRP, på andra sidan fanns
hela garnityret av utomparlamentarisk vänster. Av
detta finns inte mycket i Flygts bok.
Dock kan även det privata säga mycket om den tid
man lever i. Modersporträttet är intressant då det
skildrar den arbetande kvinnas vedermödor vilka
den och vår tids feminister gärna glömmer av.
Jag fastnade för när modern i all välmening slut-
ar att laga mat för att förse se barn med pizza och
pommes frites.


Så visst är den väl värd sin läsare och kanske jag
hade lagt in för mycket av mina förväntningar när
jag började läsa.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: