leifsjoqvist

2011-10-19
13:30:09

Tro
Jag kollar en blogg som säger att jag skall
släppa in Jesus. Gör jag inte det kan det va-
ra för sent. Det sägs också att redan om fem
minuter kan det var för sent.
För sent för vad då?
Jag skulle kunna tänka mig att släppa in Je-
sus. Problemet att jag aldrig känt att vare sig
Jesus eller hans farsas närvaro. Jag har aldrig
förnimmt gudar eller andar.
På samma sätt som jag kan dagdrömma om
sex eller slagsmål utan att detta existerar i
verkligheten skulle jag kunna förnimma gud-
ar och andra genom självsuggestion. Inget
är ju enklare.

Det svåra är att acceptera verklighten så som
den är och att det bara är genom mina egna
beslut jag kan förändra den.
Religiösa och andliga människor är fega. De
vågar inte möta den bistra verklighet som säg-
er att vår stund på jorden är kort och att när
tiden är slut är allt för oss definitivt slut.
Kommer man över denna feghet så förlikar
man sig med åren över existensens villkor
och man slipper leva i ett drömland där ång-
est är alternativet till lobotomerad tro på ett
evigt liv.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: