leifsjoqvist

2012-04-18
19:45:06

Den omedvetna antirasismen
Igår skar kulturministern en tårta på Moderna museet.
Tårtan var ett konstverk, en performance. När hon skar
skrek det till.
Jag tycker överhuvudtaget att performance som form är
problemtisk, eller rättare, jag tycker det är jävla trams.

I vilket fall så rasar Afrosvenskarnas förbund och deras
företrädare Sabuni och kräver kulturministerns avgång.
Jag har inget emot att hon skulle avgå men frågan som
nu kommer upp är fel ställd. Kulturyttringar skall disku-
teras ock kritiseras men skit på dem som ropar efter för-
bud.

Vi lever i en tid då klass har sjunkit undan och allt etnifi-
eras. Det är uselt från båda hållen.
När man visar statistik att gambianer är våldsamt överrep-
resenterade i vissa brott och framför allt i Stockholm då kom-
mer Sabuni och skriker rasism. Han kommer också för att en
glass döps till Black Nogger. Är bara frågan tillräckligt etnisk
springer Sabuni och skriker.


De allra flesta anser att roten till kriminalitet utgår från ett
utanförskap. Klassamhället föder dylika utanförskap. De läg-
re klasserna och då i synnerhet de som hamnar längst ner
förlorar tilltron till de samhälle de lever i och begår brott och
de gör det inte som Robin Hood utan för att sko sig själva.
En stor del av denna underklass består idag av invandrare
och därför är de också överrepresenterade när det gäller
vissa brott. Det borde inte bli en diskussion om detta. Det
är självklart. Den etniska frågan är trams från båda håll.


Klassfrågan gör det tydligt. Det etniska skymmer sikten.
Jag har inget till övers för iranska shahenanhängare eller
Khomenikramare, inget till övers för de som drömmer om
ett Storturkiet eller kroater som gillar Ustajsa.
Jag vill dela verklighet med människor som delar min männ-
iskosyn oavsett var de är födda, punkt.
Jag delar inte verklighet med SD,ND eller Svenskarnas parti
trots att mitt ursprung finns sedan århundraden bland bön-
der, torpare och skogsarbetare i detta land.

Problemen uppstår för att vi har en ojämnlik fördelning av res-
urser och att vi bygger in dessa problem i hur vi lever och bor.
Vi har starten till ett apartheid i vårt land. Förorten bebos av
90-95% invandrare varav 50% saknar jobb. Där kan man läg-
ga all sin kraft på att visa på orättvisor och söka möjliga väg-
ar till att eliminera dessa orättvisor.

Om brott bara skall förklara etniskt kan man ju säga att sven-
sken har en läggning åt pedofili då de flesta som begår pedofil-
brott är etniska svenskar. Hur känns det om man är svensk men
inte tycker att pedofili är en del av ens karaktär?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: