leifsjoqvist

2012-04-14
11:57:21

Lära sig genom bilder
Det finns en övertro på att man kan utvecklas och
lära sig genom att träna sig med inre bilder. Det är
en genväg att slippa den längre vägen som heter
erfarenhet.
De inre bilderna sägs kunna lära oss att hantera
framtida situationer. Den som varit med om slags-
mål med kniv på en spårvagn vet att inga bilder i
världen hade hjälpt att hantera den situationen.
Jag arbetade i tjugo år med en mycket våldsam
man. Han drevs av ångest och projicerade ut den
på sin omgivning. Situationerna som utlöste våld-
et kom från hans inre bilder av hur världen såg ut.
Under de första åren var våldet en vardag som  i
princip åt upp mig. Hans värld blev min.
När jag till slut hade lärt mig vad som triggade hon-
om och inte gick med i vad han höll på med lugnade
allt ner sig och de sista femton åren hade vi en myck-
et lugn relation. Mitt eget lugn fördes över. Jag var ing-
et hot om jag visade tydligt att jag inte var rädd eller
arg.
Det var erfarenheten som skapade detta.Erfarenheten
och skapandet av en relation.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: