leifsjoqvist

2012-08-01
13:25:44

Rätten till död
Jag blir äldre. Jag känner inte så mycket av det kroppsliga förfallet ännu
men är fullt medveten om att det kommer. Jag besökte min 84-årige far
i förra veckan och ser att han inte gillar det faktum att han inte längre
kan göra det han gjorde utan problem för bara tio år sedan. Kroppen
lyder inte längre eller har kraften.
Jan Myrdal jämförde hur vi behandlar gamla i Sverige med hur indierna
behandlar gamla kor. I Indien får man ju inte döda kor istället binder man
dem vid ett träd med ett rep och när betet tar slut lägger de sig ner och
självdör.
Ålderdomen borde vara respekterad och inte som nu något vi gömmer
undan och inte vill tala om. De flesta självdör. De flesta blir gamla och
får krämpor. Ett liv finns ändå inne i dessa gamla. Ett liv ger visdom som
borde utnyttjas bättre. Alla skulle ha glädje av det. Jag minns min barndom
där de gamla samlades vid mjölkbordet och berättade historier. Det var
en glädje för mig som liten pojk varje dag åka till detta mjöjlkbord och lyss-
na.
Men det borde också finnas ett rätt att avsluta livet under värdiga former.
När man känner att vare sig kropp eller sinnen längre är med borde man
få hjälp att avsluta livet.
 
Det finns självklart problem med detta. Många blir deprimerade på sin åld-
ers höst och många försöker ta sitt liv. De största ökningen i självmord sker
bland äldre män. Man kan då se att behandling hjälper och det går att kom-
ma tillbaka, men många vill ha ett slut av den enkla anledning att de anser
att deras stund på jorden är över.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: