leifsjoqvist

2012-08-17
13:57:36

Rättslöshet
I dagarna misshandlades en man till döds. Alla vet att tre
män var i rummet där misshandlen skedde. Minst en av
de tre männen är skyldig, men det går inte att bevisa att
en är skyldig och alltså går alla tre fria. För ytterligare någ-
ra år tillbaka skedde ett liknande fall i Lindome där en gam-
mal man misshandlades till döds av två män vilka båda skyll-
de på den andre. Även de männen gick fria.
I mitten på 70-talet då jag gick med i VPKs ungdomsförbund
KU var en av de första frågorna jag ställde till en av de som
senare bröts sig ur VPK och bildade APK(de Moskvatrogna)
om ett Lenincitat: Om det finns en skyldig i en grupp av hundra
är det bättre att avrätta alla än att en skyldig går fri.  Jag tror att
de sedan den frågan hade mig på en röd lista över de klentrogna.
Nu var citat hämtat ur en bok av Cristoffer Jolin vilken var tidens
största kommunistätare och medlem i allsköns höger- och rena
fascistorganistaioner men ändå, frågan är relevant.
Moralisk rätt är inte detsamma som juridisk. Vi kan inte döma folk
utifrån känslor. En eller två av männen i rummet kan vara helt oskyl-
diga. Två fel blir inte ett rätt. Däremot kan jag tycka att domar skul-
le kunna skjutas upp och man önskade fortsatt utredning vilket skul-
le leda till att de tre männen sattes i fängelse tills ny utredning kunde
leda till ny rättegång och då med nya åtalspunkter.
 
Det märkliga är ändå att vissa gör koppling till Assange. Den finns.De
som tycker att allt är en konspiration runt borde väl arbeta för an öppen
och fri rättegång. Om Assange kom till Sverige är det högst osannolikt
att han skulle utelämnas. En så öppen rättslöshet tror jag inte ens en
korrupt svensk regering eller ett maktfullkomligt USA skulle känna sig
betjänt av. Två okända egyptier är en sak men en världsberömd man
aom Assange är en helt annan sak.
Jag tycker inte heller om tanken att ändamålet helgar medlen. En man
som Assange behöver inte vara privat god för att han lämnat ut hem-
lig information som varit god för världens progressiva krafter, Han kan
vara ett svin som förnedrar kvinnor och då skall han dömas för det.Det
privata och det offentliga hänger ihop.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: