leifsjoqvist

2012-08-15
00:27:30

Ungdomens kulturhus
Nu är det dags. 2012 invigs ungdomens kulturhus
i Lagerhuset vid Järntorget. Det var minst sagt på tid-
en.
1980 började vi planera för ett kulturhus på Hisingen.
November 1981 invigde vi Cafe Hisingen. Tanken var
att det skulle vara en scen för stora och små band, för
teater och debatt. I sin förlängning hoppades vi på ett
stort Ungdomens hus.
Vi hade Björn Afzelius där och Marie Bergman. Vi hade
fulla hus med Sixten Woodcock Band. Vi hade en punk-
rockfestival där polisen ville stoppa och just som jag ha-
de fått dem på min sida och vi skulle få fortsätta ropar
bandet som spelade(om det var Lö eller Spika kuken
kommer jag inte ihåg):krossa den reaktionära stadskärn-
ans lakejer! Poliserna blev inte glada men jag lovade att
ta hand om de stridskåta punkarna. Den natten när det
var över funderade jag allvarligt vad i helvete jag höll på
med.
Den peristaltiska rörelsen var en av dåtidens stora band.
 
Det var band varje fredag och lördag med ett tjöt i dörren
med fulla ungdomar som inte kunde komma in då allt skul-
le vara drogfritt.
Det gick sådär. Mot slutet hade vi en spelning med Åke
Kråkan Band(med den nu kände Anders Lundin på gitarr)
och det kom en betalande åskadare(min flickväns syster).
Vi höll på drygt ett år. Glädjen försvann. Allt var ideellt.
När vi la ner stod vi där med skulder som vi gått i borgen
för. 150000 bl a för ny luftventilation(som vi satte ihop själ-
va). Vi spände bågen och den brast.
Så nu 30 år senare skall det alltså äntligen bli ett ungdom-
ens hus. Ja, bättre sent än aldrig.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: