leifsjoqvist

2012-08-26
13:30:24

Våldtäkt
För två år sedan tvingade en ung man i en flicka som
var 14 år på en toalett. Han våldtog henne och bådas
berättelser var samstämmiga i både tingrätt och hov-
rätt. Ändå väljer många i Örnsköldsvik att hesta mot
flickan. Tusentals gör inlägg på facebook och terrori-
serar med mejl. Både kvinnor och män, gamla som
unga. De menar att hon får skylla sig själv. Några men-
ar att Oscar inte kunde våldta då han var både snäll
och såg bra ut. Den unge mannen hade ett åtal tidig-
are för sexuellt ofredande men det fick inte pöbeln att
ändra sig.Bjästaskolans rektor tog den unge mannen
i beskydd och la skuld på flickan. Det var mycket som
var lågt i denna våldtäkt men tyvärr inte ovanligt.
Vi har kommit en bit på väg men ännu inte så långt att
våldtäkt är allmänt sett liktydigt med andra brott.
Om en pojke blir bestulen på sin mobil är det få som
anklagar honom för att inte ha gjort motstånd utan vi
anklagar den eller de som stjäl mobilen.
Om en man blir misshandlad anklagar vi inte honom
för att inte gjort motstånd eller varit passiv utan ser
att det är de aktiva misshandlarna som skall dömas.
Det hela är så enkelt egentligen och jag kan inte för-
stå att det kan råda tveksamheter, När kvinnan inte
längre vill eller nej då är det stopp. Man måste ju va-
ra empatiskt störd om man fortsätter att ha sex om mot-
parten säger nej. Då är det våldtäkt eller sexuellt ofred-
ande.
Akin som ansåg att man tänka bort graviditet efter våldtäkt....
 
Jag har några gånger i mitt liv varit i situationen att kvin-
nan jag varit med sagt nej. Reaktionen är besvikelse och
graden av besvikelse har varit analog till kåtheten. Någ-
ra få gånger har jag med smek och lockelse ändå försökt
i hopp att hon skulle ändra sig men det har aldrig hänt.
Man märker det och slutar.
Aldrig har jag känt att det är min rätt att ha sex om bara
jag vill. Jag skulle inte vilja ha den rätten. Sex är ju som
de flesta borde begripa en händelse där två deltar och
det skall vara på samma villkor.
Hur djup denna sexuella struktur är märker man när som
i Bjästaskolanfallet ser att det är en hel del kvinnor som ut-
märker sig genom att ta den unge mannens försvar. Den
som blir utpekad som slampa har ingen nåd att vänta vare
sig från män eller kvinnor.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: