leifsjoqvist

2012-02-15
23:41:57

Laglöshet
Om polisen inte klarar av att lösa småbrotten upp-
står en situation som ger att människor tar lagen i
egna händer. När min dotter och henns två vänin-
nor blev misshandlade för mer än ett år sedan så
tänkte polisen inte ta tag i det trots att de bägge
förövarna greps på platsen. Det var först efter att
jag tagit kontakt med Västekot och de fick stå till
svars som det hände saker. Innan jag valde att gö-
ra så övervägde jag att ta saken i egna händer, som
tur var jag i Skottland då det inträffade och han att
kyla ner det omedelbara hatet.
Om ¨för många människor råkar ut för att polisen
inget gör vid inbrott, skadegörelse, stöld och miss-
handel ökar risken för att fler tar lagen i egna hän-
der.
Det kan ske genom att man bildar medborgargarden
eller som maffiadominerade områden att man låter
de lokala gängen ta hand om det mot betalning.
Det är alltså ett allvarligt hot mot demokratin när
polisen inte gör det de är till för. Alla pengar som
läggs på imaginära terrorister kunde man lägga
på att utreda vardagsbrott, det skulle demokratin
tjäna på dubbelt upp.
Dels skulle vi dämpa misstänksamheten mot grupp-
er som förknippas med terror och dels skulle folk bör-
ja lita på staten om brott klarades upp.
Vem kan egentligen vara emot det?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: