leifsjoqvist

2012-02-21
09:40:35

Leva det stora i det lilla

Under de senaste månaderna har mitt fysiska jag levt
i en liten värld. I princip har det rört sig i en omkrets
på några kilometer. Så häromdagen när vi åkte till
Hjällbo kändes det som om jag var på en rejäl utflykt.
Ändå, med åldern känner jag inget behov att fysiskt
vidga mina vyer. Jag har min läsning.
Med Lasse Berg har jag varit i Kalahari och med honom
rest ett par miljoner år.
Med Corwell är jag i England i slutet av 800-talet och följ-
er saxarnas kamp mot danerna. Femte boken Det brinnan-
de riket
fortsätter historien om Kung Alfred byggande av
en nation och om Utreds liv att motvilligt vara Alfreds verk-
ställare.
Med Zlatan är jag överallt i fotbollens finrum och bakgårdar
och inte minst får en inblick mellan öronen på vår störste
fotbollspelare.
Med Slavoj Zizek sliter jag för att försöka förstå hur Hegel,
Lacan och Lenin kna hjälpa mig att förstå den värld vi lever
i.
Peter Robinson Alan Banks forstätter att vara medelålders
man i England som löser brott och söker leva ett gott liv.
Inte minst är det av intresse att läsa om vad Banks lyssnar
på för musik.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: